Brawl är onekligen bättre än Melee

Brawl är onekligen bättre än Melee

Våra böner har blivit besvarade! Ett nytt Super Smash Bros har äntligen blivit utannonserat till Nintendo Switch. Spänningen inför att få veta mer under årets upplaga av E3 är olidlig. Allt är däremot inte frid och fröjd i spelvärlden. Diskussionen kring huruvida det faktiskt är ett helt nytt spel eller bara en portning av det fenomenala Super Smash Bros for WiiU har skapat stora klyftor mellan Nintendofansen. Detta är självklart fullkomligt idiotiskt och rent ut sagt fånigt. Vi riktiga regelrätta Nintendofantaster vet ju trots allt att det är ett nytt spel (det är rätt självklart om man tänker efter en sekund), så att det ens ska behövas en diskussion är för oss skrattretande. Det är så fruktansvärt ointressant.

En viktigare fråga som varit på mångas läppar det senaste årtiondet eller något är vilket spel som egentligen är bäst – det otroliga Wii-spelet Super Smash Bros Brawl eller det lagom dassiga Super Smash Bros Melee till Gamecube. För de flesta kan detta vara en väldigt svår fråga att svara på. Alla är trots allt inte fenomenala spelkritiker som kan se förbi subjektiva (och felaktiga) upplevelser för att fånga de objektiva fakta som dessa spel faktiskt presenterar oss. Lyckligtvis för er så har jag skrivit om spel i snart 10 år och vet både ett och annat om vad som gör ett videospel bra eller dåligt. Jag är med andra ord rätt person att informera och upplysa er om det korrekta svaret på denna djupa frågeställning.

En del brukar säga att det är Super Smash Bros Melee som är det bästa spelet i serien. Dessa personer är generellt väldigt okunniga individer som tror sig veta någonting om hur videospel fungerar, men har i verkligheten bara suttit och spelat Super Smash Bros Melee hela dagarna. De saknar perspektiv och den analytiska kunskap som behövs för att kunna se att de har fel. De må kunna wave-dasha som riktiga gudar, men det är på bekostnad av ett riktigt metodologiskt ramverk. Till skillnad från dem så har jag studerat dessa spel i flera år för att äntligen kunna komma till slutsatsen att Brawl är onekligen bättre än Melee. Låt mig förklara varför detta objektivt är fallet.

Brawl har ett större karaktärsgalleri än Melee

SmashRooster

I Super Smash Bros Brawl finns det 39 stycken karaktärer att välja mellan. Det är betydligt många fler än det ynkliga antal av 25 som presenterades i föregångaren – Melee. Siffrorna ljuger inte och visar oss här en oundviklig sanning. Brawl har ett större och därmed även bättre karaktärsgalleri än de spel som kom före. Du får hemskt gärna argumentera dig hes med dina känsloargument om hur detta inte bevisar någonting, men vi alla vet att du har fel. Det är bara simpel matematik som till och med en 5-åring kan klara av att räkna ut.

Men karaktärsbiblioteket är inte bara större utan även rent innehållsmässigt bättre. Gamla klassiker som Mario, Pikachu och Samus är tillbaka tillsammans med ett stort antal nya karaktärer såsom King Dedede och Kapten Olimar. Två av de bästa tillskotten är Sonic the Hedgehog och Snake från Metalled Gear Solid som båda är bättre än alla karaktärer i Melee. Alla karaktärer är däremot självklart inte bra, Ganondorf är exempelvis fortfarande en jättestor tönt som tränat hos Captain Falcon, men vi kan inte få allt här i världen. En del karaktärer (riktigt dåliga sådana) har även lyckligtvis blivit petade från spelet för att göra plats för karaktärer som faktiskt har betydelse.

De flesta som spelat både Melee och Brawl förstår vid det här laget att det inte är någon som helst tävling. Super Smash Bros Brawl vinner med hästlängder hur man än vrider och vänder på det. Inte nog med att karaktärerna är många och bra, de spelas också betydligt mycket bättre än vad de gjorde i Melee. Kontrollerna har blivit tightare, många karaktärer har fått uppdaterade attackmönster och allt har en oslagbar känsla. När man spelar spelet känns det ibland även som att karaktärerna svävar på moln vilket är fruktansvärt bra. En del brukar klaga på detta, men då får man ju inte glömma att de är dumma i huvudet.

Du kan spela som Wario i Brawl

Wario

 Waluigi har dessvärre fortfarande inte fått en plats som spelbar karaktär i Super Smash Bros. I brist på den bästa karaktären som någonsin skapats av Nintendo så får vi ta det näst bästa. Jag pratar självklart om Wario. Denna underbara vitlöksätande hunk introducerades för första gången i Super Smash Bros Brawl och har sedan dess varit en självklar del i seriens eminenta slagsmål. Han har unika förmågor och en underhållande personlighet som får honom att sticka ut bland mängden. För de flesta som vet någonting om bra karaktärer så är det uppenbart att Wario borde ha varit spelbar betydligt mycket tidigare än det tredje spelet i serien.

Melee å andra sidan utelämnade som vi alla vet Wario från att få vara med i det roliga. Det är skamligt nog att han inte finns att se någonstans i spelet, men desto värre är vetskapen att så många andra skitdåliga karaktärer introducerades i hans frånvaro. Vilka idiotiska karaktärer fick vara med istället för vår knubbige kapitalist? Dr. Mario, Young Link och Pichu exempelvis. Vi alla kan hålla med om att detta är riktigt dåliga karaktärer. Inte nog med att de är kloner av redan existerande karaktärer (tråkiga tillskott med andra ord), de är även betydligt mycket sämre än de som de försöker att härma. Young Link är bara en liten pojke och Pichu är en jävla tönt som skadar sig själv.

När Miyamoto satte sig ner för att skapa Wario så var målet helt uppenbart att skapa en bättre version av Mario. Geni som Miyamoto är så lyckades han. Wario är större, starkare och betydligt mycket rikare än vad Mario är. Han är inte så fruktansvärt intresserad av mjuka värden och subjektiva upplevelser. Wario är en sådan karaktär som hade sagt vad han tycker oavsett vad andra menar inte är acceptabelt. Han är en rebell. Den coola killen i klassen. Att inte låta honom få ta plats borde vara ett brott, och Super Smash Bros Melee är skyldig på alla punkter.

De tog bort Mewtwo i Brawl

Mewtwo

Det räckte förstås inte att Melee saknade Wario och innehöll massvis av klonade karaktärer i hans plats. Melee har även en hel del karaktärer som bara är dåliga. Den sämsta av alla dessa karaktärer är Mewtwo – den legendariska översittaren från Pokémon the first movie. Det finns många som tycker att Mewtwo är väldigt fräck, men det är samma personer som oironiskt tycker att Shadow the Hedgehog är cool. Deras åsikter går inte riktigt att se som legitima. Sanningen är nämligen att Mewtwo är en edgy tönt som outbildade människor tycker är filosofiskt djup. Friedrich Nietzsche sa att tankar är skuggorna av våra känslor – alltid mörkare, tommare och simplare. Det är säkert relevant.

För alla som växt upp med Pokémon Röd och Blå (m.a.o. riktiga gamers) så är det självklart varför Mewtwo inte borde få vara med i ett fightingspel. I Röd/Blå var Mewtwo fruktansvärt obalanserad och kunde sopa mattan med allt som ställdes i hans väg. Super Smash Bros Melee är självklart inget undantag. Jag spelade ofta Melee tillsammans med min storebror och han valde alltid att köra som Mewtwo. Varje match slog han mig hur hårt jag än försökte. Ung som jag var så förstod jag självklart inte att min bror bara fuskade när han valde en överdriver kraftfull karaktär, men med åren insåg jag att så var fallet. Det är trots allt konkreta empiriska bevis.

Nintendo tog till sist sitt förnuft till fånga då Mewtwo lyckligtvis inte är en spelbar karaktär längre i Brawl. Han har blivit petad och ersatt men den mer balanserade och bättre Pokémonen Lucario som introducerades i Pokémon Diamond och Pearl som för övrigt är de bästa Pokémon-spelen någonsin om du frågar folk som har spelat spel förut. Nintendo gjorde sig alltså av med problemet och överträffade sig själva i processen. Lucario är även blå och det är min personliga favoritfärg, vilket per automatik gör honom bättre än vad Mewtwo ens skulle kunna drömma om att vara.

Du kan snubbla i Brawl

Tripping

En av de bästa mekanikerna som introducerades i Super Smash Bros Brawl var hur din karaktär vid oförutsägbara tillfällen kunde snubbla. Det var ett briljant drag från Masahiro Sakurai som gjorde varje strid mer spännande och mer involverande. Att behöva vara försiktig med hur mycket man springer för att undvika missöden är en nervkittlande övervägning som gör Brawl till en betydligt mer underhållande spel. Det finns lustigt nog många som på riktigt är upprörda över detta inslag, men de vet kort och gott inte vad tusan de pratar om.

Brawl är det mörkaste spelet i serien och presenterar sina karaktärerna med mer verklighetstrogna modeller. Att våra slagskämpar kan snubbla på slagfältet är således väldigt logiskt och gör spelet mer förankrat i verkligheten. Det är en tuff påminnelse om att vi alla kan ramla omkull om vi tar vatten över huvudet, men vi kan alltid ta oss upp igen om vi bara försöker. Spel blir mer och mer verklighetstrogna för varje år som går och det har även i slutänden gjort dem bättre och roligare att spela. Brawl är ett perfekt exempel för att bevisa detta.

Det är även en funktion som en gång för alla separerar proffsen från alla nybörjare och scrubs. Snubblingen gör det svårare för spelaren att bemästra spelet och det måste alltid ligga i bakhuvudet för att kunna vinna. Gör du misstaget att springa vid fel tillfälle så kan det vara skillnaden mellan seger och förlust, och det är något som man måste lära sig att hantera. Jag kan dock förstå att Melee-spelare har haft svårt för att anpassa sig till detta mer utvecklade spelande. Det är ofta spelare som hatar förändring och i allmänhet inte är särskilt duktiga på mer avancerade spel. De har problem att vara nyanserade när de tolkar videospel och gav förmodligen upp så fort de stötte på motstånd. Tragiskt.

Wii är en bättre konsol än Gamecube

Wii

Wii är uppföljaren till Gamecube och är således inte helt oväntat även en bättre konsol. Den är snabbare, kraftfullare och roligare att spela med. Detta reflekteras inte minst i spelen som till skillnad från spel på tidigare Nintendo-konsoler äntligen är bra. Det finns en hel del fördelar med att Brawl är ett Wii-spel utöver de självklara tekniska förbättringarna. Du kan spela spelet med en rad olika kontroller så att du kan anpassa din upplevelse. Du kunde även för första gången någonsin spela ett Super Smash Bros-spel online. Det var den självklara maskinen för Smash.

Det går inte heller att undvika att nämna att Gamecube endast sålde i 20 miljoner exemplar, vilket är en fjuttig skitsumma i jämförelse med Wii som sålde 100 miljoner enheter världen över. Som jag sa tidigare i denna text så ljuger inte siffrorna och det är uppenbart att statistiken här talar för sig själv. Det finns en anledning att försäljningssiffrorna var så otroligt skilda mellan dessa två konsoler. Gamecube var en dålig konsol, med dåliga spel och fånig design medan Wii på alla sätt och vis var raka motsatsen. Man ljuger för sig själv och man inte ser detta som fakta.

Gamecube kan inte ens spela Super Smash Bros Brawl överhuvudtaget vilket självklart direkt gör det till en sämre maskin i sin helhet. Vi får inte heller glömma det faktum att Wii faktiskt kan spela både Brawl och Melee utan några som helst problem. Självklart vill du inte spela Melee, men det är skönt att i alla fall veta att man har valet.

Masahiro Sakurai håller med mig

Sakurai

Ett av de största problemen med Super Smash Bros Melee är den tävlingsinriktade gemenskapen som formats runt spelet. De har skapat en bild av Melee som det ultimata tävlingsspelet i serien, vilket vi i denna text redan bevisat är en stor fet lögn. Det är en elitistisk liten grupp som vägrar gå vidare och tror sig vara bättre än vad de faktiskt är (de är faktiskt rätt dåliga på smash). Vi har här en gemenskap som bara kan beskrivas som ett misstag. Jag vill däremot inte att ni blint ska ta mina ord som gospel, men seriens skapare, Masahiro Sakurai, håller faktiskt med mig antagligen.

För vem är mer kapabel att säga om Super Smash Bros Brawl är ett bättre spel än skaparen själv? Han sa personligen att den tävlingsinriktade scenen var ett misstag och gick till och med så långt att säga att det var skräp när han intervjuades i någon japansk tidning som jag inte kan komma ihåg namnet på jag googlar det senare. Även om Brawl är ett mer avancerat och bättre tävlingsspel än Melee så bygger det även vidare på grundprinciperna Sakurai ville att serien skulle vila på. I hans ögon är målet att skapa ett underhållande party-spel, det är fundamentalt för Super Smash Bros. Jag skulle vilja påstå att Melee knappast kan kallas underhållande eller ens ett party-spel. Det är lite som Monopol, du plockar fram det när du vill skada dina vänner. Det är ett tråkigt spel för sadister och masochister.

Hade någon gått fram till Sakurai idag med frågan om vad han tycker om Super Smash Bros Melee så hade han med största sannolikhet sagt åt dem att dra åt helvete. I intervjun om serien sa han mer eller mindre att alla som ville ha sådana skitspel kunde gå och spela något annat 2D fighting-spel istället. Vilka är vi att säga emot mannen som skapade serien? Vilka är vi att påstå att han skulle ha fel om sin egen skapelse? Uppenbarligen har han rätt och vi håller med varandra i frågan. Således har även jag rätt om hur dåligt Melee är och att Brawl är det bättre spelet.

Dela