Recension: The Elder Scrolls V: Skyrim<br><span style='font-size:13px;'>Fus Roh DAMN vad bra det är!</span>

Recension: The Elder Scrolls V: Skyrim
Fus Roh DAMN vad bra det är!

Ni minns avtäckningstrailern för Switch, va?

Klart ni gör. Men om inte, kolla in den här och kom tillbaka sen. Det är lugnt, jag kan vänta.

Kollat färdigt? Grymt. Minns ni hur jäkla avlägset och rent ut sagt orealistiskt konceptet Nintendo presenterade kändes då? Inte en chans att folk kommer sitta i parken med sina vänner och vips trolla fram en Switch för att i nästa sekund ha en Mario Kart-turnering. Eller kidnappa en hel takterassfest genom att ta fram Super Mario Odyssey, för den delen. För att inte tala om möjligheten att kunna spela en regelrätt (ja, jag sade det) konsolversion av Skyrim på flyget.

ImageHandler (1)Jag ville göra min karaktär som en gotisk Highlander. Tycker jag lyckades rätt bra.

Okej, så takterasscenariot är fortfarande vilt orealistiskt i mina ögon och jag kommer slåss med den som säger emot, men det först- och sistnämnda? Känns inte alls så orimligt längre, eller hur? Inte minst Skyrim, som jag har suttit fängslad med den senaste veckan.

Det lustiga med Skyrim till Switch är att det faktiskt är den mest stabila versionen av Skyrim jag någonsin spelat. Märkligt kan tyckas, med tanke på Switchens rätt modesta hårdvara och whatnot, men det är faktiskt sant. Jag är uppe i drygt 30 timmar nu och har än så länge inte knappt stött på en endaste bugg. Ljudet har sprakat till nån enstaka gång, och jag var farligt nära att hamna i en dödsloop tack vare klantigt sparande från min sida, men förutom det? Nada. Inte ens bilduppdateringen har varit instabil, vilket är något jag aldrig trodde jag skulle säga om någon version av Skyrim.

Jag säger inte att utvecklarna på Bethesda är trollkarlar, men nog fan har de någon form av svartkonst på gång här.

ImageHandler (1)Switch-versionen imponerar grafiskt. Och Bloodborne-mässigt.

Jag kan heller inte understryka nog hur häftigt det faktiskt är att kunna spela Skyrim på språng. Att sitta på bussen och spela spelet känns nästan lite farligt, för det är snudd på omöjligt att inte sugas in i den enorma världen som målas upp på den lilla skärmen och glömma allt som sker omkring en. Det kanske inte är fullt lika imponerande som Breath of the Wild vad gäller världsskildring och dylikt, men jag undrar om inte Skyrim imponerar mer rent grafiskt pga hur nära Switch-versionen faktiskt kommer sina mer kraftfulla kusiner i termer av effekter och texturer. Det är inte en portabel PS4-motsvarighet, naturligtvis, men det är inte så värst långt ifrån faktiskt.

I bärbart läge, i alla fall.

Är en superstabil, grafiskt imponerande och bärbar version av Skyrim värd 600 spänn? Antagligen inte eftersom övriga versioner av spelet kostar långt mindre, men med tanke på att Switch-versionen dels fått samma grafiska renovering som de övriga konsolversionerna (undantaget vissa saker, givetvis) och dels innehåller allt DLC kan jag ändå tycka att man får rätt så jäkla mycket för pengarna. Jag hatar att tänka i termer av antal speltimmar per krona för det undergräver hela diskussionen om det monetära värdet av spel, men det går faktiskt inte att förneka att spelet kan erbjuda hundratals timmar av underhållning för den som vill utforska allt. Vilket för vissa borde vara värt 600 spänn.

Hursomhelst.

ImageHandler (1)Det är nästan så man förvandlas till en varulv bara genom att titta på bilden.

Skyrim till Switch är precis vad det låter som, fast bättre. Vår döda-drakar-på-flygplan-framtid är här, och jag välkomnar det fullt ut.