• Recension: Fire Emblem Warriors
    Christoffer har spelat Fire Emblem Warriors till Nintendo Switch.
Recension: Fire Emblem Warriors<br><span style='font-size:13px;'>Christoffer har spelat Fire Emblem Warriors till Nintendo Switch. </span>

Recension: Fire Emblem Warriors

Jag måste börja med att erkänna en djup personlig hemlighet, jag har inte spelat ett renodlat och regelrätt Fire Emblem ännu. Hur detta har lyckats att undgå min radar under alla dessa Nintendobesatta år är ett stort mysterium. Trots att det är ett lätt problem att åtgärda har tiden och platsen aldrig riktigt infunnit sig, men efter mina upplevelser med Omega Force explosiva Fire Emblem Warriors är jag snabb på att ändra mig. Suget och nyfikenheten att besöka originalspelen är större än någonsin, mycket tack vare de fantastiska karaktärer man mött. Studion som ligger bakom de framgångsrika Dynasty Warriors-spelen har på senare år haft möjligheten att överföra sitt beroendeframkallande spelsätt till ännu fler serier. Hyrule Warriors är ett fint exempel på det bästa från två världar och gav Zelda-serien ytterligare en dimension.

I Fire Emblem Warriors förflyttas vi till landet Aytolis där vi möter kungatvillingarna Rowan och Lianna. De lever ett tillsynes vanligt liv och har djupa diskussioner om vem som borde överta kronan efter sin moder. Då ingen av dem är särskilt sugen på uppgiften är konflikter och gnabb ständigt närvarande, samtidigt som mystiken tätnar. Efter en kärt återseende av en avlägsen vän, tränaren Darios finner vi våra hjältar i en stor kris. Världen är plötsligt under attack och enorma monster faller från skyn. Landskapets vackra idyll förvandlas snabbt till ett brinnande inferno och skrik, chock och ond bråd död är ett faktum. Chocken är total och efter en intensiv strid lyckas våra hjältar fly från slottet. De finner sig nu på resande fot och ovist vandrar de framåt i sökandet efter svar. Att försöka lösa mysteriet kring skölden deras moder lämnat efter sig.

ImageHandler (1)Inget skriker Fire Emblem lika mycket som blåhåriga protagonister.

Vi får veta att den onde Ozosid ligger bakom attacken och har nu en önskan att få herravälden över alla världar och dimensioner. Rowan och Lianna måste därför färdas runt i världarna för att samla ihop krigare till att bemöta det annalkande hotet, och dessa hjältar är då hämtade från Fire Emblem-universumets alla hörn. Här återfinns Chrom och Lucina från Fire Emblem Awakening, Corrin och Ryoma från Fire Emblem Fates och Marth från Fire Emblem – Shadow Dragon. Jag kan tänka mig att beundrare av serien kommer få många varma nostalgikänslor genom dessa återseenden, för min egen del blev det ett första möte med några tillsynes urhäftiga karaktärer. Karaktärsgalleriet som presenteras och krigarna däri känns både unika och personliga.

Striderna i Fire Emblem Warriors är uppbyggt likt studions tidigare spel, och utformningen av banorna är likaså identisk. Du har en karta med olika fort och belägringar att ta över och hålla kontrollen över. Det gäller att resa runt på spelplanen och utföra givna uppdrag, samtidigt som man behöver hålla koll på det övergripande målet. Här kommer möjligheten att snabbt skifta mellan karaktärernas olika förmågor till god användning, och förändrar premisserna i striderna avsevärt. Man kan även punktmarkera vilka områden en viss person ska beskydda eller anfalla, och på så sätt öka strategin ytterligare.

ImageHandler (1)…och inget skriker japanska rollspel lika mycket som storbystade kvinnor med skamlöst åtsittande rustningar.

En karaktärs förmågor kan vara supereffektiv emot en viss typ av fiende, medans andra istället har svagheter i samma strid. Detsamma gäller vapentyper där yxor besegrar lansar och svärd är bäst mot yxor. Spelet genomsyras även av fantastiska specialattacker som alla karaktärer besitter. Dessa kraftiga förmågor lockar fram stor förödelse mot din fiende och går även att kombinera med dina lagkamraters. På detta sätt byggs enorma attacker upp väldigt snabbt och jag fann mig själv i ett kill-Count-rus tillslut.

Fire Emblem Warriors är ett snabbt och snyggt tillskott till Nintendo Switch-familjen. Med en charmig och brett  karaktärsgalleri, alla med egna personligheter och unika drag. Jag har under min genomspelning försökt spela igenom äventyret likvärdigt både på det stationära och handhållna formatet. Det fungerar förvånansvärt bra och stabilt på båda plattformarna och jag uppskattar verkligen spelets valmöjlighet. Vill du vrida ner den grafiska motorn för att istället satsa på en snabbare bilduppdatering kan du göra det. Detta fungerar även åt andra hållet, genom att satsa på en högre grafik till följd av en lägre bilduppdatering, valet är ditt.

Spelets mellansekvenser är även dem snyggt gjorda, dock fann jag berättandet en aning kluvet, i och med att händelserna och dialogerna till största del presenteras med stillbilder. Det hade varit bra att ha en helhet som använde samma metod i sitt berättandet, nu blir det lite halvdant istället.

Musiken dånar och låter, vilket får slagfältets strider att eka i minnet långt efter att striden vunnits eller förlorats. Den tempomässiga skillnad mellan sekvenser gör att musiken alltid känns bra placerad och relevant, samtidigt som den också ger utrymme till utandning i spelets lugnare partier.

ImageHandler (1)Det vore inte ett Warriors spel utan hundratals oskyldiga npc:er som mördas på skärmen samtidigt.

Röstskådespelarna levererar med en blandad kompott i sina roller. Jag gillar den engelska dubben på syskonparet, de känns ungdomligt spralliga och förväntansfulla. Även antagonisterna gör trevliga och minnesvärda röstinsatser, med mycket svärta och känsla. En extra bonus är att du nu kan ladda hem det japanska röstpaketet utan extra kostnad till din maskin, vilket välkomnar en omspelning.

Spelets kontroll fungerar oerhört bra i handhållet läge, även fast långvarig användning kan göra att tummarna känns aningen svullna. Även den stationära versionen har en viss stelhet med de små joy-consen. Här hade en Pro-kontroll helt klart suttit bättre, och den tid jag spenderade med spelet på årets upplaga av Comic Con bekräftar detta. Kontrollen är i övrigt så kvick och responsiv som förväntas av ett Dynasty Warriors-spel och fungerar bra. Tusentals fiender ska faktiskt möta slutet genom ditt svärd eller stav, så det viktigaste förblir en bra upplevelse i kontrollmönstret.

Sammanfattningsvis kan jag bekräfta att Fire Emblem Warriors har pikat ett intresse för en serie jag missat. Det är en rolig, kaotisk och karaktärsdriven historia som engagerar och är generellt underhållande. Jag är nu sugen på att återvända och besöka världarna som dessa karaktärer kommer ifrån och uppleva äventyren som de upplevde. Fire Emblem Warriors är ett snyggt, snabbt och underhållande actionspel som levererar många timmars underhållning, både i sin kampanj och i sina extralägen.

Jag gillar utbudet av karaktärer och platser, detta trots att miljöerna ibland ser lite tråkiga ut rent innehållsmässigt. Musiken är pampig och röstskådespelarna gör ett bra jobb. Det ska bli spännande att se vad studions nästa bearbetning blir, kanske “Animal Crossing Warriors; The secret of seabass”. Tills dess tycker jag att ni kollar in Fire Emblem Warriors, ett stycke ny krutladdning till er Nintendo Switch.

Ett kaotiskt men roligt spel med en berättelse som med sin snygga action bjuder på timmar av underhållning.

4,0