Recension: Dragon Ball Xenoverse 2<br><span style='font-size:13px;'>It's over 9000!</span>

Recension: Dragon Ball Xenoverse 2
It's over 9000!

Om du klickat in på den här recensionen är chansen stor att du vet vad Dragon Ball är. Fan, t o m mina föräldrar vet vad Dragon Ball är, och de är båda vita femtioplussare som inte har en aning om vad anime eller manga är för nåt. Dragon Ball är så tankevurpande stort som fenomen att nästan alla har en personlig relation till det, vare sig de vill eller inte.

Kanske är det lite konstigt då att det först år 2015 kom ett spel som faktiskt satte dig, spelaren, i centrum av DB-universumet. Dragon Ball Xenoverse, som spelet hette, lät dig skapa din alldeles egna halvnakna, steroidknaprande muskelknutte som jämte Son Goku och de andra träningsnarkomanerna kunde rädda världen i ett äventyr som, om inte jätteannorlunda från den vid det här laget fullständigt uttjatade DBZ-berättelsen, åtminstone försökte skilja sig lite från de hundratals andra Dragon Ball-spelen som släppts förut. Det var, som vi spelskribenter älskar att skriva, en blandad påse.

ImageHandlerSpela som kända karaktärer som Vegeta, Goku och…Bandai?

Nu har uppföljaren Xenoverse 2 släppts till Nintendo Switch, ett år efter att spelet först släpptes till PS4 och Xbox One, vilket ger en helt ny skara spelare möjlighet att leva ut sina innersta power fantasy-drömmar i interaktivt format. Likt det första spelet går premissen ut på att du, i egenskap av mäktig krigare/muskulös charmknutte blir rekryterad av Trunks till ett lag kallat Time Force, vars syfte är att ställa till rätta de alternativa tidslinjer som en ond grupp skapat genom att ha åkt tillbaka i tiden och sabbat för Son Goku och co. Det här låter dig både återuppleva klassiska Dragon Ball Z-strider (varför du skulle vilja göra det när de tjatats till leda de senaste 15 åren är bortom mig men kör hårt) och få ett nytt, färskt grepp på dem. I striden mot Vegeta och Nappa exempelvis, dör inte den sistnämnda som han borde vilket innebär att du helt plötsligt måste slåss mot två jätteapor istället för bara en. Banal skillnad, kan tyckas, men det är ändå rätt charmigt i all sin enkelhet.

Spelet består grovt sett av två delar: en navigeringsdel där du springer runt i hubvärlden Conton City och antar uppdrag/köper prylar, och en stridsdel där du utför uppdragen och slåss i klassiskt DBZ-stuk. Av nån anledning är bilduppdateringen i Conton City fullständigt vedervärdig emellanåt när du springer omkring, vilket är extra märkligt då striderna i jämförelse flyter på utan problem. Jag är ingen spelutvecklare, det är sant, men när den mer krävande delen av ett spel har sämre bilduppdatering än de övriga delarna känns det som att optimeringen inte gått helt rätt till.

ImageHandlerSuper Kamehameha – för mannen som har allt men ändå är osäker på sig själv.

Det är synd, för förutom det (och en härjande brist på AA i alla karaktärsmodellerna) är det faktiskt inte jättestor skillnad på Switch-versionen och dess mer kraftfulla kusiner. Och det är jätteimponerande! Men det gör det inte mindre jobbigt att springa runt i stan, liksom.

Xenoverse 2 hakar även på MMORPG Lite-trenden i AAA-spel de senaste åren med ett stort fokus på onlinefunktionalitet och samarbete. Just RPG-aspekten är väldigt utarbetad här, med robusta uppgraderingssystem för din karaktärs diverse attribut. Loot är också en viktig del här (såklart), med en drös olika klädplagg som kan fås i belöning för dina diverse framsteg. Gillar du den typen av funktionalitet i dina spel är jag rätt säker på att Xenoverse 2 inte kommer göra dig besviken, men för oss som är trötta på att alla jäkla spel i hela världen som släpps just nu är rollspelifierade våtdrömmar om massammankopplade kluster av gejmersTM är det minst sagt tjatigt.

Grejen är dock att det liksom inte gör så mycket. Ja, Xenoverse 2 kan vara precis det djupa rollspel du dagdrömmer om, men det kanske också vara en dum men rolig power fantasy där du får spöa galaxens mäktigaste individer i en fanfiction bättre än vad du någonsin hade kunnat skriva själv. På bussen, om du så vill.

Vad mer behöver man i ett Dragon Ball-spel, egentligen?

Goku och co:s power fantasy-osande debut på Nintendo Switch är inte utan sin beskärda del problem, men Xenoverse 2 lyckas med sin charm, galenskap och tekniska stordåd skapa något som varenda kotte som någonsin sett ett avsnitt av Dragon Ball borde uppskatta.

3,0