Recension: Miitopia

Recension: Miitopia

Min Miiavatar har hamnat i en märklig värld där en mörk härskare uppenbarat sig. Denne härskare använde sin magi till det han tyckte var det enda vettiga – att sno ansikten av andra i Miitopia, för att sedan placera dessa ansikten på diverse djur eller växter för att skapa elaka monster som bundsförvanter. För att ansiktena ska komma tillbaka till sin rättmätiga ägare måste man spöa upp den nya varelsen rejält. En ganska fånig men enkel berättelse.

IMG_5769

Många av de karaktärer man möter i spelet kan se ut så som du vill att de ska se ut. Den mörke härskaren blev exakt så hemsk och ful som jag själv skapade honom. Utöver honom så valde jag att ha med mig vänner och bekanta i spelet för lite mer djup i det som sker. I Miitopia får man sällskap av andra kringresande så att man kan vara flera Mii som reser, slåss och bor tillsammans.

IMG_5612

Det stora utbytet i spelet anser jag är just ens Mii-vänner och det som sker dem emellan. När en ny Mii dyker upp i spelet så får man, förutom att skapa den från grunden eller använda en väns Mii, börja med att tilldela den ett yrke. Det kan exempelvis vara popstjärna, trollkarl, soldat, kock eller varför inte lite mer annorlunda yrken som prinsessa, katt eller en liten djävul. En ganska spridd yrkesvariation, alltså. Efter det ger man även den en egenskap som exempelvis snäll, envis, försiktig eller avslappnad. Det ger ens medresenärer lite olika beteende vilket kan kännas väldigt roligt när man ser hur ens vän eller familj beter sig som Mii i spelet.

IMG_5608IMG_5625

Din Mii och de Mii-vänner man har med sig behöver tas väl om hand. Efter man varit på ett litet äventyr i Miitopia mellanlandar man alltid på ett värdshus. I detta värdshus finns olika rum. Man kan då välja att placera en Mii med en annan Mii, men kan man också välja att ha en Mii bo ensam. Dock så är det med stor fördel man placerar några tillsammans, eftersom de då får en bättre relation vilket då också gör att de samarbetar bättre i strid och kan skydda varandra eller göra kombinerade attacker.

IMG_5760IMG_5762

På värdshuset ska man även ge sina Mii mat om man har någon. Bäst är då att ge ens Mii en maträtt den älskar för att då få extra bonus i striderna. Ibland går det dock inte att tillgodose allas önskemål på mat, så istället för att låta någon vara hungrig behöver man (trots stora protester) ge ens Mii en grillad skorpion eller något annat äckligt bara för att fylla magsäcken.

Andra sätt att tillgodose en Miis behov är att kolla vad den vill. Ibland vill nämligen ens Mii handla nya kläder, rustning eller nytt vapen. När det gäller kläder kan man även använda sina amiibos. På vissa platser i spelet kan man lägga till sina amiibos i spelet och på så sätt få tillgång till kläder som amiibon har. Utöver kläder, rustning eller vapen så vill ibland ens Mii handla en banan. Bananer är det hård åtgång på i spelet, likaså karameller. En banan helar upp ens HP under strid, och en karamell ens Mana. Väl i strid kan man även fylla på HP och MP genom att krydda ens Mii med vad som ser ut som ett saltkar. En liten humoristisk detalj i spelet.

IMG_5770

Det är en hel del sådana övriga roliga inslag. De Mii man har med sig skojar och skämtar mycket med varandra, och i striderna kan saker ske som är lite roligt. Dock kan även tråkiga saker ske, som att ens Mii blir arga på varandra för att någon väljer att använda en annan Mii som kanonkula, vilket föga uppskattas av den som får agera projektil. Då är det viktigt att de får bo i samma rum sedan för att tala ut med varandra och bli sams igen.

IMG_5626IMG_5757

Miitopia är väldigt repetitivt. Man går ut, möter ett par monster, kanske hittar en kista att öppna, och sen går man tillbaka till värdshuset. Under spelets gång är det olika områden man kommer till, som alla har olika problem. En kungafamilj man träffar på behöver till exempel inte bara hjälp med att få tillbaka sina ansikten, de behöver också hjälp i ett kärleksdrama. Och i en by ska man hjälpa tre systrar innan de visar en vägen vidare mot den mörke härskaren.

IMG_5618

Den mörke härskaren gör vid några tillfällen dessutom ett besök på det värdshus man bor på och kidnappar ens kompisar. Då faller man tillbaka till ruta noll och får ge sin Mii ett nytt jobb, och man får skapa nya Mii-vänner att ta med sig. Då gäller det inte bara att försöka hitta mörke härskaren, utan också hitta sina kidnappade Mii-kompisar.

IMG_5758

Spelet är förutom sin humor också ganska gulligt. Utöver sin gullighet i design har grafiken inte mycket mer som behöver nämnas. Det är släppt till 3DS men som så många 3DS-spel ger det föga till själva spelet. Som rollspel sedan är Miitopia likt många andra i genren. Man blir bättre i olika kategorier, man samlar på sig bättre saker och får nya kunskaper att använda i strid. Då striderna blir väldigt enformiga trots sin humor kan man använda sig av ett automatiskt stridsläge och bara hålla i en knapp för att snabbare spola sig igenom striderna. Det är ganska sällan man behöver agera i en strid utöver automatiska läget förutom om någon blir väldigt skadad. Ett minus under striderna är att man inte hela tiden kan se sin motståndares hälsa.

IMG_5761

Sammantaget är Miitopia ett charmigt om än mycket repetitivt spel. Det roliga är att se ens vänner interagera med varandra och det innehåller en enkel humor. Dock blir Miitopia snabbt väldigt enformigt, speciellt då man så ofta kommer tillbaka till värdshuset mellan sina små äventyr. Miitopia hade behövt en bättre balans i hur äventyret är uppbyggt. Trots det är spelet lätt beroendeframkallande i små doser och får ett bra i betyg.

Ett gulligt men repetitivt litet äventyr som vinner mycket på hur det lyckas placera kändisar eller till och med dina vänner i knasiga situationer.

3.0