• Home »
  • Nintendo »
  • Vi testade Nintendo Switch!
    Hands on med Nintendos mångsidiga nykomling!
Vi testade Nintendo Switch!<br><span style='font-size:13px;'>Hands on med Nintendos mångsidiga nykomling!</span>

Vi testade Nintendo Switch!
Hands on med Nintendos mångsidiga nykomling!

Den 3:e februari besökte jag och Mikael Bergsala i Kungsbacka för att tillsammans med övrig press och återförsäljare äntligen få chansen att lägga våra nävar på Nintendos efterlängtade hybrid-maskin, Switch. Med bara exakt en månad kvar tills maskinen släpps i butiker runt om i världen och miljontals frågor som ännu inte blivit besvarade hoppade vi in med förhoppningarna om att göra bilden av Switch lite klarare i våra tankar. Nu med facit i hand så kan jag direkt säga att alla frågetecken inte försvunnit helt ännu, men att det Switch gör grundläggande funktions- och kontrollmässigt i alla fall lämnade mig mer taggad än jag var när jag kom in.

För om vi lämnar ute våra osäkerheter vad gäller tredjepart, onlinefunktioner och varför i hela friden den inte har Netflix så är Nintendo Switch väldigt grundläggande först och främst en fräck liten maskin som lovar väldigt mycket. Den är på ett sätt väldigt annorlunda från andra Nintendo-maskiner i hur den känns väldigt påkostad och slimmad, speciellt i ljuset av sin föregångares nästan Fisher Price-liknande estetik. Vare sig du tittar på den gråa eller den neonfärgade modellen, dockad eller inte, så är Nintendo Switch ett gediget bygge som på alla sätt ser ut som en väldigt modern maskin.

SwitchTest3

Vad gäller kontrollmetoderna så är även de fantastiska, och till och med bättre än vad jag personligen hade förväntat mig. Maskinens avtagbara kontroller, Joycon L och R, är mångfasetterade och välbyggda små manicker som liksom maskinen i sig känns påkostade och väldesignade. För att inte tala om att de ligger väldigt bra i handen oavsett vilket läge du väljer att spela med dem i. Att hålla båda separerade i händerna känns fenomenalt och likaså gör det när du placerar dem i det medföljande Joycon-greppet. Kanske mest överraskande är dock hur väl det faktiskt fungerar att vända en Joycon på sidan för att göra de båda till separata kontroller som kan användas för multiplayer. De små kontrollerna ligger bra i din hand och oavsett vilken du spelar på är åtkomsten till knappar och styrspak lättåtkomliga och känns rätt. Jag tror personligen att få kommer att ha problem alls med att spela tillsammans med vänner på detta sätt i exempelvis Mario Kart 8. Medföljande Joycon straps kan även fästas för att ge dem lite extra storlek. Oroa er inte – de funkar fint och känns allt annat än billiga och värdelösa.

De båda Joycon kontrollernas rörelsekänsliga funktioner fungerar även de väldigt bra. I spel som Splatoon 2 fungerar det precis som förväntat väl som ett alternativ för mer precist sikte och i nyheten ARMS är det mer responsivt och välfungerande än vad Wii någonsin var under sin tid. HD-rumble som gör det möjligt att känna mer fina skakningar i kontrollerna fungerar även det mycket bra och är på många sätt överraskande effektivt. Att faktiskt kunna uppfatta vad som känns som sex stycken individuella metallkulor rulla runt och slå i kanterna inuti din kontroll är en upplevelse som är svår att förmedla och bara måste testas. Det är hur som helst riktigt coolt att känna det i verkligheten.

Pro-kontrollen är även den fantastisk, men känns nästan i mina ögon överflödig nu med vetskapen att Joycon-kontrollerna faktiskt fungerar så väl som de gör. För den som vill ha en mer traditionell kontroll med ett styrkors och lite större knappar så är däremot Pro-kontrollen helt klart ett häftigt alternativ att ha tillgängligt. Att ha det som den huvudsakliga kontrollen för singleplayer kan jag absolut se, men jag tycker inte att de Joycon som följer med maskinen bör underskattas på något sätt då jag anser att en klarar sig mer än väl med dem.

SwitchTest1

Skärmen på den handhållna enheten är skarp som tusan och får varenda spel vi prövade att se helt fenomenala ut. 720p på den lilla skärmen räcker gott och väl för att kunna få de redan väldigt vackra och färgstarka spelen från Nintendo att se ännu bättre ut. Enheten är även förvånansvärt liten och lätt samtidigt som den ligger väldigt väl i din hand, vilket inte får mig att tvivla en sekund att detta är en maskin du kommer att vilja spela både dockad och handhållen. Jag kan till och med efter testet se mig själv spela mer i det handhållna läget, men det får väl tiden utvisa.

Att skifta mellan det dockade och det handhållna läget är dessutom precis lika enkelt och smidigt som Nintendo visat i sina reklamer och trailers. Så fort du plockar Switchen ur docken kommer bilden direkt att återgå från TVn till den lilla bärbara skärmen helt sömlöst. Spelen kommer däremot att pausas varje gång maskinen placeras eller tas ut ur docken, och kommer därefter också ge dig möjlighet att välja kontrollmetod. Det är väldigt smidigt och dessutom trevligt att se att det fungerar lika väl som Nintendo först påstod då vi först fick se maskinen.

Så hårdvaran fungerar perfekt än så länge, men spelen då?

Lustigt nog så tyckte jag inte att det demo av Zelda: Breath of the Wild som fanns på plats var det mest spännande spelet på eventet. Inte ens i närheten. Det var samma sak som vi sett redan en miljon gånger vid det här laget, och ska jag vara helt ärlig så är jag redo att bara börja spela det på riktigt nu. Det fanns inte jättemycket nytt eller upplysande att hämta från demot med andra ord – det kändes som att jag redan spelat det. Med det sagt så tror jag att det här kommer att bli någonting helt fantastiskt så missförstå mig inte, det var bara inte lika intressant som de andra spelen Bergsala hade på lager. Vad som var mest intressant med Breath of the Wild var däremot den aningen oroväckande bilduppdateringen som trots kraftigare hårdvara fortfarande verkar hänga lite efter. Vid min spelsession fick jag se det både på TVn och på den handhållna skärmen varpå den sistnämnda, som nedskalar till 720p, verkade ha den stabilare uppdateringen. Detta kan jag däremot inte bekräfta med hundra procent säkerhet.

SwitchTest2

Det mest intressanta var istället de spel som är helt nya varumärken och visade upp funktionerna som Switch faktiskt har. 1 2 Switch var ett bra exempel på hur partyspel kan se annorlunda ut och vara mer lättillgängliga än tidigare med hjälp av systemets medföljande Joycon. Att se potentialen i en handhållen maskin som det lätt kan spelas fler spelare på direkt ur lådan gör 1 2 Switch väldigt klart med de tre minispel vi fick testa. Den nästan obehagligt intima känslan att titta varandra i ögonen medan man låtsas mjölka en och samma ko är definitivt en upplevelse jag kan tänka mig att ha igen. Vare sig man tycker att det är värt priset eller ej så är det ett spel som visar möjligheterna med Switch som en multiplayer-maskin på ett fantastiskt sätt. Förhoppningsvis ger användarna det en chans i alla fall.

Nykomlingen ARMS visar även det upp funktionerna som ligger gömda i de små Joycon-kontrollerna. Tycka vad man vill om rörelsekänsliga kontroller, men som jag nämnde tidigare i denna text så är kontrollerna i ARMS väldigt responsiva och lider verkligen inte av att ha detta som ett alternativ till hur man spelar. Det är utöver det ett intensivt och snabbt fighting-spel som i sin simplicitet definitivt har potentialen för mycket strategi då du kan kurva dina slag och finta dina motståndare. Spelet är också både grafiskt och rent designmässigt helt fantastiskt att titta på.

Kanske det allra bästa spelet på eventet enligt mig och Mikael var däremot det lilla indiespelet som Nintendo plockat upp under sina vingar – Snipperclips. Det må vara ett litet enkelt pusselspel för två spelare som inte på något sätt visar upp hur kraftfull Switch är, men det är verkligen inte något du får missa. Som de två charmigaste formerna i hela världen (De har mer personlighet än dig och mig kombinerat) ska ni tillsammans klippa i varandra och skapa nya former för att lösa små kreativa pussel. Gör varandra spetsiga för att kunna spränga ballonger eller forma om din kompis till en krok så hen kan dra ned en spak åt er – det är bara några exempel på lösningar på de underhållande tankenötter som kommer att finnas i Snipperclips. Det går dessutom att spela på vars en Joycon, vilket kändes helt fantastiskt.

Switchtest5

Mario Kart 8 Deluxe är egentligen bara mer av den gamla WiiU-klassikern, men har ett par fördelar. Självklart kan du äntligen ta Mario Kart 8 med dig ut var som helst, det ser bättre ut än vad det någonsin tidigare gjort, allt nedladdningsbart material är med direkt på kassetten och nya karaktärer och föremål har introducerats. Du kan nu också plocka upp två föremål åt gången vilket är garanterat att skapa ännu mer kaos på racebanan – på både gott och ont. Kanske den största uppdateringen är däremot spelets nya Battle Mode som äntligen försöker efterlikna lägets bättre år. Det är ett riktigt roligt spelläge den här gången till skillnad från det som vi fann i WiiU-versionen. Om allt detta gör det värt att köpa spelet igen låter jag vara osagt, vad som däremot är en självklarhet för mig är att Mario Kart 8 kommer att göra sig perfekt på detta nya format.

Sist men inte minst har vi Splatoon 2, som kanske inte helt oväntat gör mig mer exalterad än vad jag kanske borde bli. Uppföljaren till mitt personliga Game of the Year året då det kom är i grund och botten bara mer av det goda, och det är mer än nog för att Splatoon 2 ska skina starkare än många andra titlar. Spelets nya vapen, Splat Dualies, är två kortdistans pistoler som gör det möjligt att göra snabba undanmanövrer när du avfyrar dem och nya förmågor som en bläckdriven jetpack slänger runt den redan testade spelmekaniken på intressanta sätt. Kanske det coolaste med det hela var dock att vi fick uppleva en sammankoppling av åtta stycken Switch som lokalt spelade tillsammans. Splatoon-LAN? Någon?

Efter evenemanget så kan jag konstatera att jag är mer exalterad och spänd över Switch än vad jag varit över något i spelväg på väldigt länge. Det finns fortfarande många frågetecken som måste rätas ut, men rent hårdvarumässigt så verkar Switch vara precis allt jag hade kunnat önska att den var. Den känns som en modern och påkostad maskin med intressanta möjligheter och lösningar för lokalt multiplayer som med en riktigt schysst skärm kommer leverera otroligt vackra spel. Huruvida den kommer att leverera utöver det återstår självklart att se, men efter att ha fått hålla den i mina egna händer är jag betydligt mer optimistisk än tidigare.

Dela