Förhandstitt: Pokémon GO<br><span style='font-size:13px;'>Pokémon får Alicia att röra på fläsket!</span>

Förhandstitt: Pokémon GO
Pokémon får Alicia att röra på fläsket!

Det efterlängtade mobilspelet Pokémon GO har äntligen släppts i flera länder världen över! Inte helt otippat väntar Sverige däremot fortfarande på att bli välsignat med ett officiellt släpp som inte tycks komma snabbt nog. För de som är lite händiga med sina mobiltelefoner och inte orkar vänta på Pokémon Company’s klartecken finns det dock sätt att kringgå detta och börja spela redan nu. Vilket är precis vad jag har gjort, och jag vill ta tillfället i akt att dela med mig lite av min upplevelse av spelet än så länge!

Pokémon GO har utvecklats av mobilstudion Niantic som sedan tidigare givit oss det populära Augmented Reality(AR)-spelet Ingress, och på många sätt är Pokémon GO inte helt oväntat ett Ingress-doftande spel i en Pokémonskrud. För er som inte redan är bekanta med Ingress sedan tidigare så kommer jag självklart att förklara tydligare hur GO faktiskt fungerar i praktiken.

Den huvudsakliga tanken med Pokémon GO är att du som spelare ska kunna fånga Pokémon i den riktiga världen. I appen presenteras du med en karta över ditt närområde som med hjälp av GPS-funktionen i din mobil kan avgöra var du är och vart du är på väg. Du måste alltså med andra ord röra på dig och faktiskt gå runt i den riktiga världen för att kunna använda den här appen till sin fulla potential. Medan du rör dig längst kartan kommer du att stöta på vilda Pokémon som i sin tur kan fångas och samlas. Under dessa konfrontationer går spelet in i en kameravy som låter dig se de vilda Pokémon du hittar placeras ut i världen framför dig. AR-funktionen är självklart inte helt felfri, men producerar stundtals en skön känsla med sina simpla, men vackra, 3D-modeller.

PokémonGO1

“AR-funktionen är inte felfri, men producerar stundtals en skön bilder med simpla, men vackra, 3D-modeller.”

Till skillnad från de traditionella Pokémon-spelen använder du inte dina egna Pokémon i strid när du försöker fånga nya monster som du stöter på ute i det vilda. Istället ligger fokus helt och hållet på ditt kastande av pokébollar vilket den här gången kräver lite mer finess än vad inbitna Pokémontränare är vana vid. Du måste nämligen både sikta och träffa de monster du möter i spelets kameravy genom att med touchskärmen forcera iväg bollen i den riktning du vill. Det är  inte jättesvårt och det har under min tid med spelet hänt väldigt sällan att Pokémon faktiskt lyckas ta sig ut ur en pokéboll när den väl har träffat. Att se bollen röra sig innan det familjära klicket som bekräftar din fångst är däremot fortfarande lika tillfredsställande och nervkittlande som alltid.

I dagsläget består Pokédexen endast av de hundrafemtio första Pokémon som introducerades i Red & Blue exkluderat legendariska varelser som förmodligen kommer att dyka upp under speciella event eller raids som det ännu inte talats mycket om. Med tiden lär denna siffra öka för att introducera Pokémon från andra generationen och vidare för att hålla spelarnas intresse uppe. Så om era favoriter inte finns att hitta ute i världen ännu är det bara att hålla ut – de kommer.

Utöver alla vilda Pokémon som springer runt ditt kvarter så finns det även andra anledningar att ta sig ut i världen med Pokémon GO i högsta hugg. Olika landmärken som statyer och byggnader i ditt område agerar nämligen så kallade Pokéspots. Besöker du dessa platser kan du få små presenter i form av exempelvis pokébollar, potions eller till och med Pokémon-ägg som kan kläckas genom att gå runt ytterligare i världen. Jag uppskattar personligen detta väldigt mycket då det aktivt uppmuntrar dig att faktiskt gå ut och se saker du kanske inte tidigare visste fanns i ditt närområde. Jag har bott i Skara snart ett år nu och Pokémon GO tog mig runt dit jag aldrig ens tänkt tanken att gå tidigare.

PokémonGO2

“Utöver alla vilda Pokémon som springer runt ditt kvarter så finns det även andra anledningar att ta sig ut i världen.”

Allt eftersom du fångar Pokémon och upptäcker nya platser blir din tränare belönad med erfarenhetspoäng (xp) vilket självklart gör att du levlar upp. När din tränare levlat upp till nivå 5 får du dessutom valet att ingå i en av tre olika faktioner – Team Instinct, Mystic och Valor. Detta val kommer att ha en större funktion i framtiden som jag har förstått det, men för tillfället låt oss fokusera på platserna det ger dig tillgång att besöka.

Vissa större och mer speciella platser på kartan (som exempelvis domkyrkan i Skara) agerar också Gym som du kan utmana tillsammans med dina infångade Pokémon. Här introduceras vi då självklart till stridssystemet som förmodligen är vad som kommer att få flest personer att bli lite tveksamma över spelet – i alla fall de mest inbitna av oss. Striderna följer nämligen inte vad vi är vana vid för fem öre. Utkastat är det gamla klassiska turbaserade spelsystemet och istället presenteras vi för ett snabbare och mer actionfokuserat gameplay. Med det sagt är det absolut inte bättre. Du mer eller mindre bara petar på skärmen för att attackera din motståndare och drar fingret till höger eller vänster på skärmen för att försöka undvika inkommande attacker. Ska jag vara ärlig så fungerar det inte bra alls och jag undrar lite varför det klassiska upplägget valdes bort i favör för det här hjärndöda swipandet.

Vinner du däremot en gymstrid eller hittar ett gym som ännu inte blivit övertaget av en annan spelare kan du välja att placera en av dina egna Pokémon där för att försvara det i din faktions ära. Din Pokémon kommer därefter att stanna i gymmet tills någon annan spelare vinner över den och byter ut den mot någon av sina egna. Då får du självklart tillbaka din Pokémon tillsammans med lite godsaker. Trots det urusla stridssystemet så tror jag att det här kan komma att bli en riktigt stor och underhållande mekanik där spelare kan tävla för att förbli gymledare på specifika platser i landet. Om det blir lika galet som Ingress-spelarnas basövertagande återstår självklart att se, men det har som sagt potential att bli någonting speciellt.

PokémonGO3

“Mal ner dina överflödiga Pokémon och gör dem till godis. Säkert så det fungerar.”

Där spelet strävar ytterligare från den beprövade formulan är i hur man utvecklar och gör sina Pokémon starkare. I Pokémon GO går nämligen inte dina Pokémon upp i level eller har några specifika stats utan deras styrka representeras istället av Combat Points (CP). Ju högre CP din Pokémon har desto starkare är den helt enkelt. Denna siffra kan i sin tur ökas genom att mata din Pokémon med Stardust och godis specifikt för den Pokémon du ämnar förstärka. Stardust kan du samla på dig genom att levla upp din tränare och utföra olika utmaningar medan det specifika godiset samlas genom att fånga fler av samma Pokémon du vill förstärka. Med detta godis kan du även utveckla din Pokémon. Med stridssystemet mer eller mindre relegerat till gymmen kan jag delvis förstå varför tränandet och statsen blivit mer streamlined och inte lika tungt som tidigare. Däremot kan man ifrågasätta hur bra det här systemet faktiskt är. I min upplevelse har det än så länge varit aningen långsamt, och att hitta fler av de mer sällsynta Pokémon för att få tag på godis verkar inte vara det lättaste. Å andra sidan är detta ett spel som bör spelas i små doser eller bara uppmuntra en att ta lite fler promenader.

Och just när det kommer till den aspekten tycker jag att Pokémon GO skiner som allra starkast. Av det jag spelat än så länge har det varit en trevlig liten ursäkt att ta mig ut på längre promenader och jag tror inte att spelet bör ses som mycket mer än så. Inte är det något fel med det heller, för faktum är att jag har haft riktigt kul när jag utforskat min ort efter Pokémon och Pokéspots medan jag njutit av den svenska sommaren. Frågan är självklart hur länge det kommer att hålla mitt intresse i slutänden, men om inget annat så har det i alla fall fått mig att röra på fläsket mer än vad jag brukar göra. Jag har gått fem kilometer idag bara för att kläcka ett ägg för tusan! Pokémon GO fick mig att gå. Så tummen upp för det!

Dela