• Home »
  • Nintendo »
  • När bubblan börjar brista
    Disney Infinity är ute ur leken! Hur påverkar detta Amiibo?
När bubblan börjar brista<br><span style='font-size:13px;'>Disney Infinity är ute ur leken! Hur påverkar detta Amiibo?</span>

När bubblan börjar brista
Disney Infinity är ute ur leken! Hur påverkar detta Amiibo?

Toys to Life har under de senaste åren blivit en het potatis i spelvärlden som alla i industrin verkar ha velat ha sin beskärda del av, och vem kan klandra dem? Att kombinera tv-spelens virtuella världar med fysiska leksaker i vår egen är ett intressant koncept och av Skylanders framgångar att avgöra ett säkert sätt att dra in stora vinster från barnfamiljer som vill hitta lätta presenter till sina småttingar. Det har under ett väldigt bra tag verkat vara som att sälja smör i solsken, och marknaden har trots flera produkter och varumärken som utmanat varandra till synes frodats. Frågan som länge varit på mångas läppar har däremot varit när det blir för mycket, och framförallt när bubblan kommer att brista.

Som man frågar får man för eller senare svar.

Nyligen utannonserade Disney, en av jättarna inom just Toys to Life-genren, att de kommer att häva produktionen av Disney Infinity-spelen  och figurerna. De meddelande även i samband med detta stängningen av Avalanche som utvecklade serien och att de kommer att sluta agera utvecklare helt och hållet och endast licensiera sina varumärken till andra utgivare i framtiden. Detta avslöjande kom plötsligt och för väldigt många som en shock då det mesta tytt på att Disney Infinity faktiskt var det mest framgångsrika av alla spel av den här typen som just nu dominerar marknaden.

Utan förvarning var alltså en ute ur racet, och spekulationerna för vad detta innebär för de andra jättarna flödade vilt på nätet. Vi vet redan sedan tidigare att försäljningen för Activisions Skylanders sjunker för varje ny version som släpps och Lego Dimensions har det inte hörts särskilt mycket från på senaste tiden. Det är med andra ord mycket skulle kunna tolkas som att detta är en trend som är på väg ut, och att spelare skulle slänga fram domedagskorten är knappast förvånande. Och när de pratar om domedagen så är det väl nästintill omöjligt att inte nämna Nintendo.

Amiibo3

“Trots ett galleri av de populäraste kulturikonerna någonsin är Disney Infinity nu över.”

Vi får ju trots allt inte glömma att Nintendo själva också har intresse liggande i Toys to Life-industrin i form av sin egen serie av Amiibo-figurer. Med nyheterna om Disney Infinity’s öde färska i minnet var självklart många snabba med att ställa sig frågan – vad betyder detta för den forsatta framtiden vad gäller Amiibo? Vid första anblick kan det verka som en blek sådan, men efter lite fundering kring det hela tror jag att det kanske är just Nintendos plastfigurer som i slutänden kommer att vara de som håller allra längst.

För trots att mycket kritik fallit på Amiibo vad gäller funktionalitet och bristen på ett fullskaligt spel som verkligen drar nytta av figurerna i stil med vad Skylanders och Disney Infinity gjort så är det kanske delvis det som gör att de kommer att fortsätta existera en lång tid framöver. Funktionerna för figurerna är simpla och att inte behöva utveckla stora monster till spel som Disney Infinity sänker självklart kostnaderna associerade med dem, och därmed sjunker även riskerna Nintendo tar när de producerar Amiibo.

Det är även detta som är väldigt grundläggande i vad som gör Amiibo så unikt i jämförelse med sina motståndare. Amiibo är inte låsta till ett spel som sin plattform, de har en hel konsol och hela biblioteket till sitt förfogande. Detta gör Amiibo mycket mer mångsidiga och anpassningsbara än vad någon av dess konkurrenter ens kunnat drömma om då de är beroende av ett enda spel för att berättiga sin existens. Nintendo har som tidigare nämnt kanske inte utnyttjat detta faktum till den nivå vi hade kunnat hoppas på, men potentialen finns där och att figurerna idag kan låsa upp diverse godsaker i nästan alla Nintendos egenproducerade titlar är ett bevis på detta.

Frågan många är lite mer osäkra över är dock vad som händer efter att Smash Bros-serien av figurer är avslutad. Med en serie figurer som utgör större delen av Nintendos bästa karaktärer är det lite svårt att se hur vi ska kunna göra plats i våra hjärtan för ytterligare en version av Mario eller Link. För att inte tala om Kirby som inom kort kommer att få ännu en figur skapad efter sig i samband med släppet av Kirby: Planet Robobot till 3DS. Å andra sidan är just det spelet ett tydligt exempel på hur Nintendo har börjat experimentera med hur de ska få deras plastfigurer i händerna på oss som konsumenter. I specialutgåvan av Planet Robobot kommer du nämligen att få denna nya version av Kirby, på liknande sätt som vi fick Wolf Link tillsammans med Zelda: Twilight Princess HD, vilket är ett distributionssätt som får figurerna att agera mer som samlarföremål än någonting annat. Det är självklart diskuterbart om de inte varit det redan från början, men kanske är detta Nintendo som anpassar sig efter hand som de ser hur vi konsumerar denna nya inkomstkälla.

Amiibo2

“Kommer vi att kunna göra plats på hyllorna för flera figurer av samma karaktärer?”

På tal om vad som blir för mycket och hur djupt Nintendo kan gå i arsenalen av mer obskyra karaktärer så måste jag nämna de många Animal Crossing-figurer som finns ute på marknaden. Isabelle, K.K Slider och Tom Nook är ju knappast förvånande val, men två lamor i olika färger och igelkotten som syr kläder åt dig skriker inte direkt storsäljare. Jag vill bara spekulera och tolka detta som att Nintendo har tillräckligt mycket utrymme och möjlighet att till och med experimentera med just vår fråga – “vad är för mycket?”. Låter onekligen riskabelt för ett företag att leka med elden på det sättet när bubblan verkar hålla på att spricka, inte sant? Kanske inte med rätt förväntningar.

Nintendo har nämligen på gott och ont varit väldigt duktiga med att inte överproducera Amiibo. Väldigt duktiga. De flesta av oss som på något sätt samlat på dessa plastiga charmtroll har säkert flera gånger svurit över hur de försvinner lika snabbt som de dyker upp i butikerna. Vi har all rätt till att vara irriterade och klaga, men sanningen är att detta i samband med bristen på stora dyra spel att ackompanjera figurerna kan vara varför Amiibo, till skillnad från Disney Infinity, kommer att leva kvar en lång tid framöver.

Vad jag vill ha sagt med allt detta är att Nintendos egen Toys to Life-satsning är en annorlunda best som inte riktigt går att jämföra med sina motståndare. Som jag pratat om tidigare i vår Nintendo-podcast, Mario & Jag, så tror jag att Amiibo i framtiden även kommer att anta andra former än bara figurer och agera någon form av merchandise som belönar dig i spelen som släpps på Nintendos hårdvara. Detta är självklart bara spekulationer, men potentialen och mångsidigheten för att Amiibo skulle bli så mycket mer för Nintendo än vad vi ser idag är för mig inte en omöjlighet. Nintendo är i en unik position på marknaden som jag tror kommer att vara nyckeln till produktens framtida framgångar. Så när alla andra bubblor spricker runt omkring, kanske förblir Nintendos egen intakt.

 

Dela